ביופסיות פיוז'ן (Fusion) – ביופסיות חכמות של הערמונית

מה הן ביופסיות של הערמונית ומה תפקידן? מה המשמעות של בדיקת MRI באבחון סרטן הערמונית ואיך משלבים ביניהן? כל מה שצריך לדעת על ביופסיות חכמות של הערמונית.

סרטן הערמונית הוא הגידול השכיח ביותר בגברים בעולם  המערבי והמווה את סיבת המוות מספר 2 מסרטן. שכיחותו הגבוהה הביאה את עולם הרפואה להשקיע מאמץ ניכר באבחון מוקדם של הגידול, כאשר הוא עדיין מיקרוסקופי ולא התפשט מחוץ לערמונית, ולאבחן במיוחד גידולים מדרגת ממאירות גבוהה אשר מסכנים את בריאותו של המטופל באופן מיידי.

האמצעים הקלאסיים לאבחון סרטן הערמונית הם בדיקה רקטלית ידנית. הרופא מחדיר אצבע לפי הטבעת וממשש את הערמונית. אם הערמונית נמושה נוקשה מאוד או גבשושית, עולה חשד לגידול. אלא ששיטה זאת מוגבלת ביותר. ברוב המקרים של גידולי הערמונית לא ממששים דבר בבדיקה הגופנית ובמקרים בהם כבר ממששים גידול, לרוב המחלה מתקדמת ואגרסיבית. דרך נוספת לאבחן סרטן הערמונית היא על בדיקות דם ל-PSA   (prostate specific antigen (  וסמנים מתקדמים יותר כגון IsoPSA   או 4K.  ערכים חריגים של סמנים אלא יכולים להעיד התפתחות גידול בערמונית.

עד לפני מספר שנים, הצעד הבא היה ביצוע ביופסיות ערמונית. הביופסיות בוצעו באופן אחיד על ידי נטילת דגימות משני צדי הערמונית. בשנים האחרונות הראו מחקרים רבים שבדיקת MRI של הערמונית יכולה לנבא המצאות גידול קטן אך אגרסיבי ומשמעותי בערמונית כבר בשלבים מוקדמים. על כן אנו מפנים כיום את המטופלים לבדיקת MRI לפני ביצוע הביופסיה.

כאשר מאתרים אזור חשוד בערמונית אנו מעוניינים לדגום אותו באופן נפרד . לשם כך אנו יוצרים דגם תלת מימדי של הערמונית המבוסס על ה-MRI בעזרת תוכנה מיוחדת.

הביופסיה של הערמונית מבוצעת בהדרכת אולטרסאונד המוחדר לפי הטבעת ומדגים את הערמונית בזמן אמת. לאחר סריקה ראשונית אנו יוצרים דגם תלת מימדי של הערמונית ומבצעים צימוד (fusion) של תמונות ה-MRI עם בדיקת האולטרסאונד. כך אנו רואים בזמן אמת את ממצאי ה-MRI מושלכים על תמונת האולטרסאונד. באמצעות מערכת חיישנים מתוחכמת  ו-body GPS אנחנו יכולים לכוון מחט ביופסיה בדיוק של מילימטרים בודדים אל האזור החשוד כגידול ולדגום אותו באופן סלקטיבי.

בשיטה זאת אנו משפרים את הדיוק באבחון סרטן משמעותי של הערמונית בכ-30% לעומת ביופסיות רגילות.

ד"ר כץ מבצע ביופסיות FUSION של הערמונית בבית החולים זיו בצפת ובאסותא לב המפרץ בחיפה.

 

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.